Wooncomplex Het Jannink


Nieuws en agenda

Nieuwtjes en aankondigingen van de Bewonerscommissie.

Agenda - 16 augustus

Barbeque

Wij nodigen jullie uit voor de jaarlijkse barbecue

Zaterdag 16 augustus 2025 van 18.00 tot 22.00 uur op het dakterras
(vanaf 17uur ben je welkom voor een drankje)

De barbecue is gratis voor alle bewoners die zich opgeven via e-mail of opgavestrook. Wij zorgen voor een uitgebreide barbecue inclusief drankjes. Heb je nog vragen, laat het ons weten.

Mocht je na opgave toch niet kunnen, laat dit ons dan op tijd weten i.v.m. de inkoop. Dit kan ook door een briefje in één van onze rode brievenbussen te gooien, of mail naar bbq@hetjannink.nl
 

Agenda - 28 juni

Zomerborrel

Na zonneschijn komt nog meer zonneschijn, het is weer hoog tijd voor de ZOMERBORREL!

ZATERDAG 28 JUNI 2025 vanaf 19.00 uur op het dakterras
voor een drankje wordt gezorgd

Ook dit jaar moedigen we bewoners die een instrument bespelen aan om deze mee te nemen voor een leuke sing-along!

Kom vooral langslopen, iedereen is welkom!

Agenda - 30 januari

Nieuwjaarsborrel

Wij nodigen jullie uit voor de nieuwjaarsborrel

Donderdag 30 januari 2025 van 19.00 - 22.00 uur op de 2e verdieping bij de lift

Wij zorgen voor een drankje en een hapje.

Opgeven via borrel@hetjannink.nl of via de opgavestrook in je brievenbus wordt erg gewaardeerd i.v.m. de inkoop, maar ook zonder opgave ben je natuurlijk van harte welkom!

Agenda - 17 augustus

Barbecue

Wij nodigen jullie uit voor de jaarlijkse barbecue
Zaterdag 17 augustus 2024 van 18.00 tot 22.00 uur op het dakterras
(vanaf 17uur ben je welkom voor een drankje)

De barbecue is gratis voor alle bewoners die zich opgeven via e-mail of opgavestrook. Wij zorgen voor een uitgebreide barbecue inclusief drankjes. Heb je nog vragen, laat het ons weten.

Mocht je na opgave toch niet kunnen, laat dit ons dan op tijd weten i.v.m. de inkoop. Dit kan ook door een briefje in één van onze rode brievenbussen te gooien, of mail naar bbq@hetjannink.nl
 

Agenda - 29 juni

Zomerborrel (open podium)

Na regen komt zonneschijn, het is weer hoog tijd voor de zomerborrel!

Zaterdag 29 juni 2024 vanaf 19.00uur op het dakterras

Voor een drankje wordt gezorgd! Kom vooral langslopen, iedereen is welkom!

Dit jaar hebben we een open podium voor iedereen die een instrument bespeelt of gewoon leuk wil meezingen! Ook is er een karaoke mogelijkheid. Meer info hieronder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Open podium
Bespeel je een instrument en wil je dat eens ten gehore brengen bij je medebewoners? Of vind je het leuk om (mee) te zingen? Kom dan vooral langs tijdens de komende zomerborrel!
Het idee is een beetje een soort kampvuur sing-along maar uiteraard staan we open voor ideeën en suggesties.
Het niveau hoeft niet hoog te zijn, perfectie wordt zeker niet verwacht het gaat vooral om de gezelligheid en om je medebewoners beter te leren kennen.
Meedoen? Kom langs, aanmelden is niet nodig.

Nieuws - 2 april 2023

In memoriam: Michèl Vaneker

Op 24 maart j.l. is onze buurman en medebewoner Michèl Vaneker vrij plotseling overleden aan een hartstilstand.
Michèl was een bekend gezicht in Enschede en woonde al meer dan 20 jaar in het Jannink. Hij was een begenadigd kunstenaar en saxofonist, iets waar zowel de bewoners van het Jannink als de bezoekers van de binnenstad regelmatig getuige mochten zijn.
Zijn familie heeft in besloten kring afscheid van hem genomen. Herinneringen aan Michèl kunnen gemaild worden naar slossemarion@gmail.com. Wij wensen zijn familie en vrienden sterkte toe.


Agenda - 10 september

Barbecue

Wij nodigen jullie uit voor de BARBECUE op zaterdag 10 september 2022 van 18.00 tot 22.00 uur. (vanaf 17uur ben je welkom voor een drankje) op ons fantastische dakterras.

De barbecue is gratis voor alle bewoners die zich opgeven via bbq@hetjannink.nl of de opgavestrook die binnenkort in je brievenbus ligt.
Wij zorgen voor een uitgebreide barbecue inclusief drankjes. Heb je nog vragen, laat het ons weten.

Mocht je na opgave toch niet kunnen, laat dit ons dan op tijd weten i.v.m. de inkoop.

Wil je een bijdrage leveren aan het eten? (vergoeding mogelijk) Of andere dieet wensen? Laat het ons weten!

DE BEWONERSCOMMISSIE

Agenda - 6 augustus

ZOMERBORREL

Het is weer hoog tijd voor de ZOMERBORREL!

ZATERDAG 6 AUGUSTUS 2022 vanaf 19.00 op het dakterras

Opgeven niet verplicht maar wordt wel op prijs gesteld. Opgeven kan via borrel@hetjannink.nl of via een briefje in een van onze rode brievenbussen.

Agenda - 18 september

Uitnodiging BORREL + hapje

Op zaterdag 18 september 2021 willen wij als bewonerscommissie alle bewoners graag uitnodigen voor de jaarlijkse borrel op ons dakterras. Deze zal plaatsvinden van 17.00uur tot 21.00uur.
Helaas kon dit vorig jaar vanwege Corona niet doorgaan, maar dit jaar kan het gelukkig wel weer!

Natuurlijk zullen we alle dan geldende Corona maatregelen in acht nemen.  

Deze borrel is gratis voor elke bewoner die zich opgeeft via e-mail (borrel@hetjannink.nl) of de opgavestrook op de uitnodiging die in je brievenbus ligt (graag aanmelden voor 15 september).
Wij zorgen voor voldoende eten en drankjes voor alle aanwezigen.


We hopen jullie allemaal te zien op 18 september!

Nieuws - 16 oktober

Wordt Energie Ambassadeur van het Energieloket Enschede

Wordt nu Energie Ambassadeur van het Energieloket Enschede!
Klik hier om het profiel te lezen en zie wat het jou oplevert.
Interesse? Mail naar thomas@hetjannink.nl

De voorbereidingen voor de campagne gaan al snel van start dus wacht niet te lang!

Agenda - 15 augustus

Zomerborrel

Beste bewoners,

Door het corona virus zijn de afgelopen maanden voor ons allemaal rare tijden geweest. We hopen dat iedereen in goede gezondheid verkeerd en deze afgelopen periode goed is doorgekomen. De bewonerscommissie heeft de afgelopen maanden ook in lock down gezeten, maar we willen hier op korte termijn verandering in brengen door een zomerborrel te organiseren.
 
Dit willen we doen op zaterdag 15 augustus vanaf 16.00uur op het dakterras.
Natuurlijk willen we ons houden aan de huidige coronaregels, dus als je bij de borrel wil zijn, is het verplicht je daar voor aan te melden. Dit komt omdat het dakterras een beperkte capaciteit heeft en we daar rekening mee moeten houden. Als zich meer mensen opgeven dan het dakterras aankan, dan willen we de dag erna een 2e borrel organiseren.

Opgeven kan door een e-mail te sturen naar borrel@hetjannink.nl (of via de opgavestrook in je brievenbus). Laat dan ook weten of je behalve op zaterdag 15 augustus ook op zondag 16 augustus zou kunnen. Wij zullen laten weten of we een 2e borrel gaan organiseren.

Nieuws - 26 november 2019

In memoriam: Hans Kienhorst

Op donderdag 21 november 2019 is Hans Kienhorst overleden in verpleeghuis de Eschpoort, waar hij de afgelopen anderhalf jaar verbleef. Hans was een markant en kleurrijk oud-bewoner van het Jannink, die de meesten van jullie nog wel hebben gekend. Hans was een sociale man die altijd wel te porren was voor een praatje of een kopje koffie, ook op de Jannink-borrels en BBQ's was hij vaak van de partij. Hans is 65 jaar geworden, we zullen hem missen.

Nieuws - 15 oktober

Geklus in het Janninkscomplex

Afgelopen september was het dan eindelijk zo ver! Na maanden voorbereiding hebben de bewoners van het Jannink samen nieuwe banken gemaakt voor op ons dakterras en we zijn erg trots op het eindresultaat!

Op 21 september jl. stonden er maar liefst 8 klussers klaar om allereerst te beginnen met het naar boven brengen van het hout. Planken van bijna 5 meter door ons trappenhuis naar boven krijgen is best nog een uitdaging! Het weer hielp erg mee dit weekend, het was heerlijk klusweer en er werd zelf hier en daar wat zonnebrandcrème gesmeerd.

Gelukkig hoefden we niet helemaal uit het niets te beginnen, André van Grodo Klussenbedrijf en Thomas van de Bewonerscommissie hadden in de week ervoor al de frames van de banken voorbereid, iets dat ook erg veel tijd heeft gescheeld op de klus dag zelf.



Hierdoor kon er een snelle start gemaakt worden en binnen een uur waren de eerste contouren al zichtbaar. Het was mooi te zien hoe de verschillende bewoners samenwerken en sommige elkaar ook beter hebben leren kennen.




Na de heerlijke lunch werd het ook tijd om aan de nieuwe picknicktafel te beginnen, met de nodige feedback van enkele bewoners vanaf de nog bestaande banken is dit prima gelukt.



Ons prachtige nieuw ingerichte dakterras was al jaren een wenst van de bewoners en we zijn blij dat we dit met steun van o.a. de Wijkraad Horstlanden-Veldkamp en haar bewoners hebben kunnen realiseren (ook De Woonplaats en de HBE hebben een aanzienlijke bijdrage geleverd) en daar willen we natuurlijk iedereen voor bedanken.




Een week later, op 29 september, hebben we samen met de bewoners ons vernieuwde dakterras gevierd. Helaas werkte toen het weer allerminst mee, het kwam met bakken uit de lucht en het hield niet op waardoor de pasgeplaatste bloempotten met viooltjes zowat verzopen.


Gelukkig hebben we binnen ook nog wat plek en daar kon genoten worden van een drankje en een broodje pulled-pork, die na een dagje bereiden erg prima smaakte! Hier hebben we bekende maar ook minder bekende bewoners mogen verwelkomen, allemaal erg positief over de nieuwe banken. Met het symbolisch vastdraaien van de laatste schroef heeft Michelle van de Bewonerscommissie (die er niet bij kon zijn tijdens het klussen), vergezeld door enkele parapu’s, het vernieuwde dakterras officieel geopend. Ook voor deze borrel hebben we een bijdrage mogen ontvangen vanuit de Wijkraad, waarvoor dank.


 

Agenda - 29 september

Uitnodiging opening dakterras

Na de klusdag van afgelopen zaterdag zijn we erg ver gekomen, deze week worden er nog een paar details afgewerkt maar daarna is het dan eindelijk zo ver: de nieuwe banken op ons dakterras zijn klaar!
 
Dit willen we niet onopgemerkt laten voorbij gaan dus willen we graag iedereen uitnodigen dit met je medebewoners te vieren. Dit willen we doen door te voorzien in een hapje & drankje op zondag 29 september van 16.00 - 19.00 uur.
Opgeven is niet nodig, je kunt gewoon langskomen en de nieuwe banken uitproberen en een broodje pulled pork komen eten! (ook zal er een vegetarisch alternatief zijn)
 
Via deze weg willen we ook graag bedanken: alle klussende bewoners & André Groot van Grodo Klussenbedrijf voor hun harde werk, De Woonplaats, de Wijkraad en de HBE voor hun financiële ondersteuning en een van onze bewoners voor de visuele ondersteuning van onze plannen.
 
Wij hopen jullie te zien op het dakterras de 29ste!
De Bewonerscommissie

Agenda - 21 september

Klusdag Dakterras 21 september

Beste bewoner,

De afgelopen tijd hebben we jullie op de hoogte gehouden over de plannen voor ons dakterras en gevraagd of er bewoners zijn die mee willen klussen (of op een andere manier helpen). Hier hebben we leuke reacties op gekregen. Maar waar we eerst nog dachten in augustus te kunnen beginnen heeft de planning wat vertraging opgelopen doordat de levering van het hout onverwacht langer duurde.

Maar we kunnen eindelijk concreet worden: op zaterdag 21 september gaan we klussen!
Graag zouden we willen weten welke bewoners ons willen helpen.


Hierbij kun je denken aan het in elkaar zetten van de verschillende houten meubels, maar er moet ook hout versleept worden. Ook als je niet van klussen houdt, kun je een bijdrage leveren, laat het ons weten. Bij voorkeur ben je beschikbaar tussen ca. 09-18 uur, maar een met een uurtje hulp zijn wij erg blij. Wij zullen voor een lunch zorgen.

Bij het opgeven willen we graag weten op welke manier je een bijdrage kunt leveren, of je enige kluservaring hebt en of je in het bezit bent van gereedschap zoals accuschroefmachines of andere handige apparaten. Ook zouden we graag jullie e-mailadres en telefoonnummer hebben voor makkelijkere communicatie. Ook de bewoners die zich bij een eerdere oproep al gemeld hadden willen we graag vragen dit nogmaals te doen.

Opgeven voor de klusdag kun je doen door een e-mail te sturen naar bc@hetjannink.nl of onderstaande opgavestrook door één van de rode BC brievenbussen te gooien.

En houd vast zondag 29 september vrij voor een feestelijke opening met een hapje en een drankje!

Wij hopen snel een reactie te krijgen zodat we door kunnen met de voorbereidingen en straks samen een prachtig nieuw dakterras te kunnen bouwen.

Met vriendelijke groet,
De Bewonerscommissie

Agenda - 6 juni

Openbare Wijkvergadering

Datum: 06-06-2019 
Tijd: 19:30-21:45 uur
Locatie: Synagoge (Prinsestraat 14-16)
 

Agenda - 15 mei

Bewonersberaad

Het beraad zal plaats vinden op woensdag 15 mei 2019 om 19.30 in het Gezondheidscentrum Jannink (op de begane grond, Cromhoffbleeksweg 2). Opgeven voor het beraad kan via bewonersberaad@hetjannink.nl of door de opgavestrook in één van de rode BC brievenbussen (bij de mededelingenborden) te stoppen voor zondag 12 mei 2019.
Uiterlijk maandag 13 mei 2019 zullen wij de uitnodiging met de agendapunten door de brievenbus doen en in onze mededelingenbord hangen.

Tijdens dit beraad zullen vooral de plannen rondom het dakterras centraal staan. Daarnaast willen wij jullie ook de gelegenheid geven zelf onderwerpen aan te dragen. Heb jij punten die echt besproken moeten worden, die voor alle bewoners van belang zijn, mail deze dan naar bewonersberaad@hetjannink.nl.

Naar aanleiding van onze oproep voor nieuwe leden kunnen met veel plezier melden dat wij versterkt worden door twee nieuwe leden. Zij zullen zich tijdens het beraad voorstellen. Mocht je na opgave toch niet aanwezig kunnen zijn op het beraad, geef dit dan door via bewonersberaad@hetjannink.nl of via één van de BC brievenbussen.

Wij hopen jullie op woensdag 15 mei te mogen begroeten!

Met vriendelijke groet,
Bewonerscommissie Het Jannink

In de wijk - 31 maart

Oude textielfabriek herbergt nu modern gezondheidscentrum

Enschede - Gezondheidscentrum Jannink houdt een open dag op zaterdag 13 april. Voor een openingsfeestje is het wat aan de late kant, omdat het centrum een jaar geleden al openging, maar menig Enschedeër is vast benieuwd naar wat zich afspeelt in de voormalige textielfabriek aan de Cromhoffsbleekweg 2. En dat willen de huurders maar wat graag vertellen en laten zien, weet 'spin in het web' Marjolein Bremmer.

Lees verder via
https://www.huisaanhuisenschede.nl/nieuws/zakelijk/681583/oude-textielfabriek-herbergt-nu-modern-gezondheidscentrum-

Agenda - 25-11-2018

Nieuwjaarsborrel

Wij verwelkomen jullie graag op de nieuwjaarsborrel van Het Jannink om samen met bewoners en externe contacten het nieuwe jaar in te luiden!
De borrel is op donderdag 17 januari 2019 van 19-22 uur op de 2e verdieping bij de lift.

Deze borrel is gratis voor elke bewoner van Het Jannink die zich opgeeft via e-mail of opgavestrook bij de uitnodiging die binnenkort in je brievenbus ligt. Wij zorgen voor hapjes en drankjes.

Mocht je na opgave toch niet kunnen, laat dit ons dan op tijd weten i.v.m. de inkoop. Dit kan ook door een briefje in één van onze rode brievenbussen bij een mededelingenbord te gooien, of mail borrel@hetjannink.nl.



 

In de wijk - 11 november

Lex Pauka, voorzitter van de Wijkraad.

In deze caterogie zullen wij jullie wat meer kennis laten maken met mensen uit de wijk, met als eerste gast:
Lex Pauka, voorzitter van de Wijkraad Horstlanden-Veldkamp.

“Ik zal er geen geheim van maken dat het leuk werk is, die wijkraad. Je bent als lid van de wijkraad vooral bezig de wijk voor de bewoners een prettige plek te maken. Een plek waar het goed wonen, werken en ontspannen is.

Meestal lukt dat, maar soms slaat de twijfel toe. Bijvoorbeeld als wijkbewoners lijnrecht tegenover elkaar, tegenover een instantie of tegenover de gemeente staan. Situaties waarin het aankomt op de diplomatieke talenten van de wijkraadsleden om de verschillen van inzicht in goede banen te leiden. Of om misverstanden de wereld uit te helpen.

Tijdens de kijk-op-de-wijkgesprekken, waarbij we bij bewoners op visite gaan om te horen wat zij vinden van het wonen in onze wijk vragen we ook altijd naar hun mening over het functioneren van de wijkraad. Dan blijkt dat de meeste bewoners maar een vaag beeld hebben van wat die wijkraad nu eigenlijk doet. Ik snap dat wel. Op de openbare wijkvergaderingen, waar elke bewoner welkom is en die we vier keer per jaar organiseren, komen we in gesprek met tussen de 25 en 50 bewoners per keer. Dat is best een mooi getal, maar in een wijk met 1600 voordeuren, stelt het ook weer niet zo heel veel voor. Maar goed, die bezoekers weten in elk geval waarvoor ze bij de wijkraad terecht kunnen.

Voor alle andere wijkbewoners zal ik proberen duidelijk te maken hoe deze wijkraad aankijkt tegen haar taak. Wij zijn er in de eerste plaats om wijkbewoners, die een plan of een idee hebben om de wijk veiliger, socialer, leefbaarder, groener of sportiever te maken, een handje te helpen. Daarbij gaan we niet al te streng te werk. Het plan of idee moet enig draagvlak hebben bij anderen dan alleen de indiener ervan. En de indiener moet zelf een deel van de uitvoering op zich willen nemen.

Roepen dat er een verkeersdrempel in een bepaalde straat moet komen is niet genoeg. Meer bewoners in die straat moeten dat willen. Dus, hup eerst handtekeningen verzamelen. Lukt dat, dan komt de wijkraad in actie met geld uit het wijkbudget en gaan we in overleg met de gemeente kijken hoe dat plan gerealiseerd kan worden. Deze aanpak werkt best goed. In 2016 en 2017 hebben we zo'n 60.000 euro besteed aan het uitvoeren van plannen die voor het overgrote deel door de wijkbewoners zijn ingediend.

Nu kan het best zijn dat u kritiek hebt op de manier waarop deze wijkraad haar taak opvat. Wij staan daar voor open. Het kan altijd beter, dus laat van u horen. Ook als u nieuwe plannen en ideeën hebt om onze wijk een nog wat aangenamere plek te maken.“


Website Wijkraad Horstlanden-Veldkamp: http://www.horstlandenveldkamp.nl
Contactadres: secretaris@horstlandenveldkamp.nl

Stand van zaken - november 2018

November 2018

Deze stand van zaken heeft even op zich laten wachten. Echter hebben wij niet stil gezeten sinds december 2017. In januari is er weer een nieuwjaarsborrel geweest. Deze was erg geslaagd met een grote opkomst. Naast de bewoners hebben leek ons de nieuwjaarsborrel een leuke plek voor bewoners om externe contacten van de bewonerscommissie te ontmoeten. Zo was de wijkagent Kursat Sel er, Marieke van der Heijden was er namens de wijkraad en Hans en Joyce Kloosterman waren er vanuit Kloos2, de projectontwikkelaar die de renovatie van het gezondheidscentrum heeft uitgevoerd. Bewoners en onze contacten hebben het als erg leuk ervaren om kennis met elkaar te maken en dat doet ons goed, en daarom zullen we dit voortzetten.

Naast de borrel is op 26 maart 2018 het gezondheidscentrum geopend. Ondanks dat het nog niet helemaal af is, kunnen we wel al naar de huisarts, fysio en apotheek. Als bewonerscommissie zijn wij onder de indruk van wat ze hebben gedaan met de binnenkant en verwachten wij een goede relatie met onze nieuwe onderburen.
In april hebben wij ons eerste bewonersberaad gehad. Hierbij wilde wij in contact komen met de bewoners en in gesprek gaan over wat leeft. Verder­op kun je meer lezen over het bewonersberaad.

In mei hebben wij met de Woonplaats een doorloop gedaan door het gebouw. Hierbij hebben wij aandachtspunten genoemd ons zijn opgevallen. Een aantal punten zijn al op- en/of aangepakt, andere punten staan voor later op de planning.
In juli hebben wij onze zomerborrel weer gehad en dit was een groot succes. Het begon allemaal vrij rustig maar uiteindelijk was een leuk opkomst en hebben wij in de wandelgangen van meerdere bewoners gehoord dat ze het erg naar hun zin hebben gehad.
In augustus was onze jaarlijkse BBQ op ons oude dakterras. Ondanks dat het midden in de vakantie was en de organisatie iets later dan gewenst, was er een gezellig opkomst en hebben de aanwezige bewoners en de bewonerscommissie het erg naar hun zin gehad! Wij hopen jullie volgend jaar uit te kunnen nodigen op een nieuw dakterras.

Als laatste is Jente Baan officieel per 1 april 2018 gestopt met de bewonerscommissie. We willen dan ook op deze plek haar nogmaals bedanken voor al haar inzet binnen de bewonerscommissie. Daarnaast zijn wij nog steeds op zoek naar mensen die ons willen komen versterken.

Zou jij in de bewonerscommissie willen, stuur dan een mailtje naar bewonerscommissie@hetjannink.nl waarin je aangeeft interesse te hebben. Wij zullen je dan uitnodigen om kennis te maken. Aan een kennismaking zitten geen verplichtingen vast natuurlijk!

Verslag - 12-01-2017

Nieuwjaarsborrel januari 2017

In januari 2017 luidden wij het nieuwe jaar in en het einde van de renovatie. Er zijn uiteindelijk ongeveer 20 mensen gekomen. Wij hebben veel zin in het nieuwe jaar!

 

Verslag - 05-10-2016

BBQ juli 2016

In september 2016 hebben wij onze eerste BBQ georganiseerd. Het was een hele gezellige en succesvolle BBQ met een opkomst van uiteindelijk 50 mensen

- 00-00-0000